Buah Hati :)

Sah Ker Nikah Kau Tu ?

assalamualaikum semua bebeh :)



hari ni aku jalan jejalan , pastu ternmpk satu info berkaitan dengan zina , anak luar nikah , pak sanggup , mak sesanggup ? hahaha ! men bantai jer aku . meh sini kite kongsi sesama ok .



Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 - 5. Perkakahwinan
seumpama ini hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya
memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar
nikah, cepat cepat kahwinkan. Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK
SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila...
Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain
timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini
kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum
berkahwin didapati hamil anak luar nikah?

Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.
....................................................................................................................
Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini
gadis itu, bolehkah mereka bernikah?

Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu
dilahirkan.
....................................................................................................................
Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?

Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh
mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada
bayi yang dikandung itu.
....................................................................................................................
Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk
memperbetulkan keadaan?

Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu
sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah
mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.
....................................................................................................................
Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?

Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu
tidak sah.
.....................................................................................................................
Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?

Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk
menuntut apa-apa daripada ayahnya.
........................................................................................................................
Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak
tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya
sendiri?

Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.
.........................................................................................................................
Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau
bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang
sewajarnya?

Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga
perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.
..........................................................................................................................
Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah
saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain
sendiri?

Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab
anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan
keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan
tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.


see ? kalo aku tgk dalam drama melayu , kebnyakannyer tnjuk mak n ayah kwenkan trus kalo dpat twu anak dara yang disayangi selama ni pregnant anak luar nikah . tah pape . mmglah malu , pastu dgn mulot orang lagi kita ta tahan an ? so, aku cadangkan , bwklah anak ko tu g tempt yang jauh pastu bersalin kat temapt tu . pastu bwu hntr anak kau ke tmpat pemulihan . senang jer . pndai2 lah buat keputusan . 



yg pempuan zaman skang nie pun satu , gatal bebenor . hmm , kawalla ckitt . aku dah nak kawen :)




 kbaii !

✿Suka ? Cuba Like sekali ! Follow sekali okey !✿

11 ulasan:

misskawaii berkata...

nice entry :) haha. gatal nak kawen takpe jangan gatal pastu ade anak sebelum kawen. parah !

☀ Izzaty Hedry☀ berkata...

adess... rmai y mcm tu la nie.. thnx 4 info dear.!..=)

*cik syu* berkata...

miss kawaii : btol2 .

sis zaty : btol sis , selalunyer org2 kg ..

fara ain berkata...

huhhhu skrang rmai mcm 2..
aslkan si ank ad bin/binti nm ayh..

Mr.Oren berkata...

tq 3 information...apa la nasib si anak tu...kerana keseronokan,anak jadi mcm tu...

*cik syu* berkata...

2lh , sume tak pk doa yg akan dtg .

Mr.Oren berkata...

owh..ni syu..ok2.duk cari2 mna blog syu ni..hahaha

*cik syu* berkata...

mr, oren : hehe . skang dh jmpe an ?

Fadzmie Mohamad berkata...

Rasanya bukan takat dalam TV je, realiti pun ramai orang buat macam tu. Mungkin diorang tak kaji lagi hukum sebenarnya.

# epic win! sila serang pawagam berdekatan! #

Mr.Oren berkata...

letih mncari..kah,...kah

*cik syu* berkata...

fadzmie : btol tu . kdg2 citer melayu bole pengaruhi pemikiran kite sndiri .

mr.oren : berlarikah ? hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...